Het duo Bassie en Adriaan begon al ongeveer 55 jaar geleden, maar het duurde nog jaren voor ze de namen Bassie & Adriaan zouden gebruiken. Bas van Toor (omdat hij niet groot was noemde iedereen hem Bassie) wilde altijd al artiest worden. Al heel jong trad hij op als moppentapper, met een mondharmonica trio, als conferencier en trainde met acrobaten, maar die waren al oud en Bas zag daar geen toekomst in. Toen hij 19 jaar was besloot hij met een circus mee te gaan als tentbouwer en daar het vak te leren. Maar het enige wat hij in dat jaar leerde was een salto. Thuis gekomen haalde hij zijn jongere broer Adriaan over, die was toen 13 jaar, om samen met hem een acrobatennummer te beginnen. Geld om een sportzaal te huren was er niet, dus trainden ze thuis in de keuken en na een paar maanden waren er nog maar weinig deuren en kastjes heel, want er ging nogal wat verkeerd. Maar in die keuken stonden oude keukenstoelen en daarop leerde Aad zijn eerste handstand en door die stoelen kregen ze het goede idee om een nummer te gaan maken met 3 (keuken) stoelen.
Een klein jaar later gaven ze hun eerste optreden in een zaaltje in Vlaardingen en na dat optreden wisten ze het zeker, ze wilden als acrobaten hun brood verdienen.
Ze vroegen de oud acrobaat, Ferry Assendorf, of hij ze de kneepjes van het vak wilde leren en na twee jaar hard trainen was het zo ver, ze hadden een leuk acrobaten nummer. Bas werkte toen nog bij een drankhandel en Adriaan was piccolo in een hotel. Ze namen in 1959 ontslag en gingen met een reizend kermistheater mee. Daar maakten ze soms 10 optredens per dag en deden daardoor veel ervaring op. Na een jaar hard werken in het kermistheater hadden ze twee goede nummers. Een komisch acrobatennummer, The Melton Brothers en een stoelen balansnummer The Crocksons.
Al heel snel kwamen er ook aanbiedingen uit het buitenland. Die waren zo interessant dat ze in 1965 besloten voor minstens twee jaar in het buitenland op te gaan treden, maar die twee werden totaal 10 jaar. Ze werkten in alle landen van Europa en Zuid Amerika.
In het buitenland traden ze ook voor kinderen op. In de Spaanse toeristenstad Benidorm werkten ze maanden in de grote nachtclub Granada. Daar merkten ze dat er in de zomer veel Nederlandse kinderen waren en kregen het idee, om samen met een Spaans ballet, een show voor Nederlandse kinderen te maken. Het werd zo’n succes dat ze ook een show in het Duits voor Duitse kinderen toevoegden, in het Engels voor Engelse kinderen en ook nog voor Spaanse kinderen.
In 1975 keerden ze terug naar Nederland. Ze waren toen nog sterk en lenig en stonden nog steeds met hun acrobatennummer aan de top, maar merkten wel dat ze niet eeuwig acrobaten konden blijven. Ze wilden nog 5 jaar doorgaan om in 1980 te stoppen. Dan waren ze precies 25 jaar acrobaten geweest. Daarna zouden ze als clown en acrobaat een kinderprogramma beginnen.
Dat idee kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Al vanaf het begin schreven Bas en Aad teksten of verzonnen grappen voor andere artiesten. In 1964 vroeg Rudi Carrell of ze een clownsact wilde schrijven voor Pipo de Clown, die in zijn circusshow zou optreden. Pipo de Clown, gespeeld door Cor Witsche, was een razend populaire TV clown, maar hij had geen clownsact. Ze schreven de act voor Pipo, maar in die act schreven ze ook nog 2 andere clowns. Rudi Carrell stelde voor dat Bas en Aad die 2 clowns zouden spelen. Omdat ze dachten dat het clownsoptreden eenmalig zou zijn, namen ze niet de moeite om een andere naam te verzinnen. Ze werkten onder hun eigen namen, Bassie en Adriaan.
Na het Rudi Carrell Circus werkte ze enkele malen met Rudi in zijn TV show. Ze brachten daar grappen en stunts die ze in samenwerking met Rudi of zelf verzonnen.
Daarna maakten ze een tournee voor de Nederlandse spoorwegen. (samen met o.a. Willeke Alberti en Fred Kaps) In die show maakten alle artiesten, buiten hun eigen nummer, ook nog een ander nummer en Bas en Aad maakten een korte clownsact. Ze werden ook gevraagd voor kinderprogramma’s en maakten dan als derde nummer een clownsact. Na een paar jaar vond Aad clown zijn niet leuk meer. Hij voelde zich prettiger in de rol van acrobaat en dat bleek later een goede keus.
In die tijd schreven ze ook veel liedjes. Het eerste hitje was Ik heb niets gezien van Jakie Schram, maar ze schreven ook liedjes voor Conny Vink, het Cocktail trio, André van Duin en Frans Vrolijk, maar zelf hadden ze nog nooit gezongen. Dat kwam toen ze weer een paar nieuwe liedjes voor Sjakie Schram hadden gemaakt. Die gaf ze een week later terug en zei dat zijn producer, Lion Swaab, ze niet goed vond. Bas belde de producer om te vragen wat niet goed was, maar de producer zei dat hij de liedjes nooit gehoord had. Door de telefoon zong Bas de liedjes en Lion Swaab vond ze zo leuk dat hij besloot ze op te nemen met Bas en Aad. En zo kwam er een single van de zingende acrobaten The Crocksons met de liedjes Friet met mayonaise en Jaqueline.